2022 Yhteenveto

Kesän 2022 järjestyksessään 37 Maratonpyöräily ajettiin 28-30.7.2022. Reittiä uudistettiin edelliseltä kesältä molemmille päiville. Suurimpana muutoksena lähtö tapahtui Muonion Harrinivasta Kilpisjärven sijaan. Myös toisen päivän reittiä muutettiin, eli menimme Ruotsin valtakunnan puolelle jo Kolarista. Pyöräilijöitä oli hieman tavallista vähemmän eli jäätiin alle sataan osallistujaan.

Tapahtuma aloitettiin Torniossa torstai aamuna ilmottautumisella Ravintola Umpitunnelin piha-alueella. Osallistujille jaettiin numerolaput sekä vuoden 2022 T-paidat. Pyörät lastattiin kuorma-autoon ja matkaan päästiin Jussilan linja-autoilla klo 12.

Matkan aikana kerrattiin tapahtuman kulkua, uudistettua pyöräreittiä huoltopisteineen. Lisäksi Olavi tapansa mukaan viihdytti toisessa linja-autossa osallistujia. Lyhyt kahvitauko pidettiin Pellossa. Perille Harrinivaan saavuttiin n. klo 15:30 missä osallistujat majoittuivat huoneistoihin, jotka oli jaettu etukäteen toiveiden, pariskuntien ja sukupuolien mukaan. Harrinivassa kasattiin pyörät, käytiin omatoimisesti lyhyet testilenkit sekä tehtiin viimeiset huollot. Ennen päivällistä ehdittiin myös saunomaan.

Perjantaiaamuna pyöräilijät lähtivät ryhmittäin liikkeelle klo 06:00 - 07:30 sekä 09:15. Ensimmäinen huoltopiste sijaitsi Sonkamuotkassa Sannan puodin piha-alueella n. 39 km matkan jälkeen. Toinen huolto oli ennen Hettaa Muotkajärven rannalla, Hetan jälkeen liikenne hiljeni entisestään ja matkaa taitettiin Ounas- ja Pallastunturia kiertäen. Maisemat pääsivät viimeistään oikeuksiinsa Ounasjoen ylityksen jälkeen. Pallasjärven nousun muistanevat kaikki osallistujat kauneudestaan sekä myös raskaudestaan. Viimeinen huoltopiste oli Muotkavaarassa josta alkoi kesän 2022 lyhennetty n. 33km vapaataival Äkäslompoloon ja "Pirtukirkkoon" eli Äkäshotelliin.  Allaolevassa taulukossa on ryhmien ajoaikoja. Ajat sisältävät vapaataipaleen joten yksittäisten pyöräiljöiden ajat ja keskinopeudet voivat hieman poiketa toisistaan.

Etappi 1: Harriniva - Äkäslompolo
RyhmäMatka [km]Kokonaisaika [hh:mm]Ajoaika [hh:mm]Keskinopeus [km/h]
Retki 12209:208:0227,3
Retki 22208:127:1230,4
Kunto2207:146:0935,5

Äkäshotellissa kerrattiin päivän tapahtumia heti pyöräilyn jälkeen, seliteltiin vapaataipaleen raskautta ja nautittiin muutama huurteinen pirtukirkon terassilla. Majoittuminen Äkäshotellissa oli jaettu osallistujien kesken etukäteen kuten Harrinivassakin. Majoittumisen ja peseytymisen jälkeen pyöräilijöitä odotti tukeva päivällinen Äkäshotellin ravintolassa. Tarjolla oli Poronkäristystä ja uunilohta, kasvisruokavaihtoehtoa unohtamatta. Pyöräilijöiden palaute ensimmäisen päivän ajoreitistä oli positiivinen - loppua kohden maasto muuttui mäkisemmäksi ja maisemat jylhemmiksi, myös liikenne oli hiljaista. Toki osaa harmitti kun lähtö ei tapahtunut perinteiseen tyyliin Kilpisjärveltä.

Toinen ajopäivä alkoi pirtukirkon sisäpihalta ryhmittäin klo 06:00 - 07:30 sekä 09::00. Sää suosi pyöräilijöitä sillä tuuli puhalsi koko päivän pääosin seläntakaa eli koillisen suunnalta. Tämä myös näkyy toteutuneissa nopeuksissa. Alkumatka ajettiin perinteistä reittiä myöden Kolariin asti, mistä siirryimme Ruotsin valtakunnan puolelle.  Matkaa taivallettiin Pajalan, Pellon ja Matarengin kautta aina Haaparannalle asti. Tien kunto on erinomainen ja hyvällä säällä nopeudet nousevatkin helposti todella korkeiksi.

Etappi 2 - Äkäslompolo - Tornio
RyhmäMatka [km]Kokonaisaika [hh:mm]Ajoaika [hh:mm]Keskinopeus [km/h]
Retki 12479:568:4328,3
Retki 22478:427:3432,5
Kunto2477:346:2538,3

Tornioon saavuttiin hieman etuajassa n. klo 16 missä Maratonpyöräily vuosimallia 2022 päättyi Kojamo-veistokselle. Pyöräilijät peseytyivät Hotelli Olofin ja Hotelli Mustaparran saunatiloissa. Perinteinen lohikeitto nautittiin Grand Hotellissa missä myös jaettiin naisille ruusut ja osallistujille mitalit. Lisäksi arvottiin arpajaisten palkinnot missä pääpalkintona oli osallistumisoikeus kesän 2022 Maratonpyöräilyyn.

Järjestäjät haluavat kiittää kaikkia Maratonpyöräilyn osallistujia, huoltoa ja yhteistyökumppaneita turvallisesti suoritetusta tapahtumasta. Kolareita ei tapahtunut, tekniset ongelmat kuten rengasrikot saatiin nopeasti kunnostettua ja matka jatkui.

Järjestyksessään 38. Maratonpyöräilyn ilmottautuminen kesälle 2023 avataan tammi-helmikuussa 2023. Paikkoja tulee olemaan se n. 120. Reitin osalta selvitellään muutamaa eri vaihtoehtoa, tähän palataan syksyn 2022 aikana :)