Historia

Marathon-pyöräily sai alkunsa kun joukko torniolaisia aktiivikuntoilijoita esitti Suomen pisimmän kuntopyöräilytapahtuman järjestämistä Kilpisjärveltä Tornioon. Ensimmäiseen v. 1985 järjestettyyn ajoon osallistui 35 kuntoilijaa. Torniolaisten mukaan lähti joukko Pohjanmaalta, Helsingistä, Lahdesta ja yksittäisiä alan harrastajia eri puolilta Suomea ja Ruotsista. Osanottajamäärät nousivat tasaisesti vuoteen 1992 saakka, jolloin saavutettiin sadan pyöräilijän raja. Nykyisin pyöräilijöiden määrä on vakiintunut n. 120.  Pääosa osallistujista on pohjoismaista, mutta yksittäisiä Suomen ja pyöräilyn ystäviä myös pohjoismaiden ulkopuolelta.

Northern Lights Route - Marathonpyöräilyyn kokoonnutaan Tornion kaupunginhotellin nurkille torstaiaamuna, jossa jaetaan numerolaput, Maraton-pyöräilypaidat ja auto-, ja pyörätarrat. Pyörät lastataan kuorma-autoon. Menomatkalla linja-autoissa annetaan tarvittava informaatio ja ajo-ohjeet.

Linja-autot ja pyöräkuorma lähtevät puoleltapäivin Kilpisjärvelle. Mukana seuraa kymmenkunta täyteen lastattua muuta huoltoautoa. Menomatkalla syödään runsas lounas Kolarin tai Muonion alueella.

Illalla on ennen ykkösen iltauutisia purettu pyörät kuljetuksesta ja majoituttu Kilpisjärvelle, jossa on kunnollinen päivällinen ennen rauhoittumista perjantaiaamun yleensä aika viileään lähtöön. Koska kyseessä on pyöräilyn harrastukseen vihkiytyneet, on kuulumiset tuttujen kanssa vaihdettava ja miellyttävät yhdessä koettujen kokemuksien lyhyt läpikäynti tehtävä ennen maatamenoa. Huoltojoukot aloittavat etappien matkaeväiden valmistamisen jo aamuyöstä, koska ensimmäinen sarja starttaa aamiaisen jälkeen jo klo 06.00.

Matka taitetaan kolmessa ruhmässä, joiden matkavauhti on ennalta sovittu. Ykkösryhmässä (ajettu)keskinopeus pyritään pitämään n. 25 km/h, kakkosryhmässä n. 30 km/h ja kuntoryhmässä sitten >35 km/h. Ryhmäajossa vetomiestä vaihdetaan jatkuvasti, joten valtaosa ajasta menee peesiedusta nauttien. Kuntoryhmässä on viimeiset vuodet pyöritetty parhaiten toimivaksi havaittua ns. nopeaa telaketjua halukkaiden vetomiesten toimesta, muiden ajaessa sievästi parijonossa "aurinkokannella".

Ensimmäinen päivä päättyy reiluun 50 kilometrin vapaataipaleeseen, joka alkaa Oloksen huoltopisteeltä. Reitin profiili ja maisemat ovat kerta kaikkiaan upeat! Kaikki ovat seitsemään mennessä saapuneet Äkäslompoloon Äkäshotelliin, jossa saunotaan ja nautitaan tukeva päivällinen. Ennen lepäämistä kerrataan matkan tapahtumia ja koettuja elämyksiä. Osa kertaa niitä pikkutunneille asti. Pyörähuoltomiehillä riittää töitä pitkälle iltaan, sillä pikkuvikoja pyöriin tulee takuuvarmasti.

Lauantaiaamu on perjantain toistoa muutoin paitsi maisemien osalta. Aavasaksalta siirrymme ajamaan loppumatkan maisemiltaan mahtavaa Ruotsin kuningaskunnan puolta (näkyy lähes koko ajan Suomen ranta). Viidenmaissa ollaan Torniossa, jossa odottaa lämmin sauna Tornion Park hotellissa. Ruokailun jälkeen on mitalien jako ja tietenkin ruusut naispuolisille ajajille. Saadaan kehuja tapahtuman järjestelyistä ja luvataan tulla taas ensivuonna muutaman uuden kasvon kanssa ajamaan.